De eerste weken - Reisverslag uit Philipsbourg, Guadeloupe van Liza Pas - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Philipsbourg, Guadeloupe van Liza Pas - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Liza

19 Maart 2015 | Guadeloupe, Philipsbourg

De afgelopen 2,5 week zijn erg snel gegaan. De eerste week was het vooral genieten van het weer, de strandjes en het uitgaan. We zijn naar verschillende strandjes geweest (maar er zijn er nog zo veel te ontdekken) en hebben we al meerdere clubs/uitgaansgelegenheden onveilig gemaakt.

Het eerste weekend begon goed: De Heineken Regatta. Dit is een zeilwedstrijd rondom het eiland. Zelfs de Burger King had Regatta Breakfast aan het menu toegevoegd. Ook altijd handig wanneer deze 24 uur open is. Maargoed, dit betekende dus van donderdag t/m zondagavond volop feest op het eiland. Er was elke avond een groot podium met verschillende bands, zowel in Philipsburg als bij Simpson Bay. Echt een fijn gevoel dat je op het strand met een cocktailtje kunt uitgaan ipv door de regen naar huis moet fietsen na een avondje weg..

Na dit drukke weekend mocht ik de maandag erna meteen vol aan de bak in het ziekenhuis. Op de kinderafdeling hebben we 3 units: A, B en C. Unit A zijn veelal dagopnames, unit B is de couveuse (met super lieve baby's!) en unit C liggen vaak kindjes met infecties waardoor dit ook de isolatiebox heet. Op alle 3 de units heb ik gewerkt en heb ik de eerste dagen meegelopen met een verpleegkundige. Het was eerst erg wennen omdat ze hier anders omgaan met de kinderen en heel makkelijk zijn qua handelingen. Het is hier normaal dat, wanneer je een infuus inbrengt bij een kindje, het bloed gewoon op de grond druppelt, je niet steriel werkt en tijdens een handeling gewoon even weg loopt. De kinderen worden ook hard aangepakt wanneer ze iets niet willen of gaan huilen. Ik kan dit wel zielig vinden (wat ik ook echt wel eens vind) maar ik denk dat ze hier niet anders gewend zijn en zet me er daarom ook wel over heen.
Mijn collega's spreken onderling behoorlijk snel Engels met een accent waardoor de communicatie soms lastig is maar gelukkig zijn er ook wel een paar collega's die Nederlands kunnen. Ook de 2 kinderartsen en de co-assistenten zijn Nederlands.
Al met al heb ik op stage nu al veel leerzame dingen gezien en ook veel uitleg gekregen van de kinderarts. De meest voorkomende diagnoses zijn: gastro entiritis, astma, stomatitis, tonsilitis, AGE (ontsteking waardoor er schadelijke stoffen ontstaan wanneer suikers en eiwitten samen komen) en abcessen. Bij de baby's wordt er vaak bloed geprikt om verschillende cellen te onderzoeken in het bloed. Ik heb meegekeken en daarna het lab-formulier ingevuld. Deze baby werd geprikt op bilirubine (afvalstof via oude rode bloedcellen) maar er wordt ook vaak geprikt op BRMO (resistente bacterie die ongevoelig voor antibiotica is) en ESBL (darmbacterie).
Deze week had ik een 2-daagse cursus over CPSI. Dit is een digitaal programma waar wij op de afdeling mee werken en waarin we alle rapportages, uitslagen en bijzonderheden in zetten. Een erg uitgebreid en ingewikkeld programma.. Vandaag moest ik laten zien dat ik dit snapte d.m.v een assignment te maken. Ik weet eigenlijk niet of ik dit goed gedaan heb, dit hoor ik vast nog :-)

Buiten stage om is het nog echt genieten hier. Door de week ga ik soms op dinsdag naar La Bamba waar salsa les gegeven wordt of blijf ik gewoon lekker thuis. Er is thuis ook altijd wel wat te beleven, we zijn namelijk nu met 16 studenten in 1 huis. Soms maken we er een filmavondje van of gaan we op het balkon zitten. Ook heb ik met een huisgenoot een auto gehuurd dus wanneer we even ergens heen willen kunnen we zo gaan! 's Avonds lopen of met een dollarbusje is namelijk niet zo fijn. En inmiddels weten we ook de goedkoopste supermarkten, sluiproutes en binnendoorweggetjes, altijd handig ;-)
Voor nu vind ik het wel genoeg en maak ik me op voor nog 1 dagje stage waarna ik weer lekker ga genieten van mijn weekend! Tot de volgende update!

  • 21 Maart 2015 - 11:11

    Ina:

    Mooi en duidelijk verslag Liza. Succes met je studie en werk in het ziekenhuis .

  • 21 Maart 2015 - 19:17

    Gonny Ten Pas:

    Mooi verhaal, Liza. Leren en genieten, een win-win situatie!!

  • 23 Maart 2015 - 16:15

    Thea Pierik :

    Leuk om te lezen groetjes en werk ze

  • 24 Maart 2015 - 21:08

    Angelina:

    Wat een leuk verslag om te lezen.
    Werk en geniet!

  • 29 Maart 2015 - 10:58

    Nanjaprinsen:

    Hey Liza.Leuk om jou belevenissen te lezen.Volgens mij leer je veel en geniet jij veel.Wat top om bij kleine kindjes te werken.Lijkt mij nog steeds geweldig. Geniet maar fijn van alles.Gr. Nanja

  • 02 April 2015 - 23:29

    Pieter Kappeyne:

    Hallo Liza,
    wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Op school hebben we het volste vertrouwen in je dat je het goed zult doen en dat je je zowel persoonlijk als professioneel je door deze stage nog veder zult ontwikkelen dan wat je al kan. Dat wat je daar allemaal meemaakt neem je mee in de rest van je leven, dat neemt niemand je meer af.
    Misschien leuk om te weten dat ik met Brunilde heb kunnen regelen dat we volgend jaar in september en februari van drie naar zes stageplekken gaan en ik heb al twee studenten in september en vijf in februari op de lijst staan. Reken er maar op dat deze uitbreiding ook te danken is aan hoe goed jij het daar doet!
    Ik ben heel benieuwd om jouw verhalen te horen als je eind juni weer bij ons terug bent. Heel veel succes, wij staan allemaal achter je!
    Groet van Pieter Kappeyne, stage coördinator.

  • 09 April 2015 - 21:29

    Aafje:

    Wow wat heb je weer veel ervaringen opgedaan Liza :D

  • 04 Mei 2015 - 22:35

    Janny Konings:

    Hallo Liza,

    Mark was vanmiddag bij ons om Dirkje op te halen en ik hoorde dat je wat reisverslagen had gemaakt. Prachtig om te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ook hoorde ik van Mark dat hij en zij vriend een prachtige week hebben gehad bij jouw.

    Groetjes Janny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guadeloupe, Philipsbourg

Liza

Ik ga 4 maanden werken in het ziekenhuis op de kinderafdeling in Sint Maarten.

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 13204

Voorgaande reizen:

30 Juli 2016 - 28 Augustus 2016

Thailand

28 Februari 2015 - 21 Juni 2015

Sint Maarten

Landen bezocht: